WEL, WEL, WEL,

Print Friendly, PDF & Email


Welkom in de Valkenburgerstraat. Deze gigamupi kondigt een strengere milieuzone per 1 november aan, maar laat alle auto’s WEL toe. Zelfs voertuigen met buitenlandse kentekens. Bij file is voortdurend alleen maar het woord WEL te zien.

Waarschijnlijk staan er meer van deze gigamupie’s in de stad.  In de Valkenburgerstraat worden vooral ’s avonds automobilisten verblind. Het bord en ook de tekst, is voor hen niet te zien. En als de lampjes WEL aangaan dan schrikken ze en trappen op de rem.

Voor bewoners functioneert het bord overdag gelukkig pas vanaf 8:00 uur, maar schijnt tot 00:00 uur. Voor 8:00 uur komen er echter al voortdurend auto’s langs. Dat is vooral werkverkeer dat de stad binnenstroomt vanuit de IJ-tunnel. Omdat het WEL steeds zichtbaar is, komt de vraag op of het apparaat WEL werkt.

Per 1 november 2020 gelden er nieuwe regels voor de milieuzone, bron: www.amsterdam.nl:

  • Er is een nieuwe milieuzone voor dieselpersonenauto’s.
  • De bestaande milieuzone voor dieselbedrijfsauto’s wordt aangescherpt.
  • De milieuzone voor personenauto’s, bedrijfsauto’s, autobussen, vrachtauto’s en taxi’s wordt uitgebreid tot het gebied binnen de Ring A10.
  • Voertuigeigenaren die willen weten of zij de milieuzone nog in mogen, kunnen de kentekencheck doen.

Impact
Op de Leeuwarderweg voor die IJ-tunnel richting stad staat ook zo’n gigamupi. Ze zijn echter niet gesignaleerd op de A10, terwijl dat de grens is van de nieuwe milieuzone (zie kaart). Hier gaat het om de milieuzone personen dieselauto’s en -bestelbusjes met Euro 3, of lager. Volgens de Agenda Autoluw is deze groep maar zo’n 8000 voertuigen groot. Impact op de luchtkwaliteit is volgens die agenda NUL. De Citytrees (gigamupi’s met mos) van € 200.000,- in de Valkenburgerstraat hadden volgens TNO ook al geen effect op de luchtkwaliteit.

Briefje
Amsterdam zegt te werken aan gezondere lucht in de stad en zegt de meest vervuilende voertuigen te weren door deze nieuwe milieuzone. Deze promotie zonder effect is wel kostbaar en dient dan enkel zelfpromotie van de gemeente; borstklopperij dus. Veel goedkoper is om die paar eigenaren van de diesel voertuigen een briefje te sturen dat ze niet meer welkom zijn. Maar ondanks dreigen met boetes per 1 maart, kunnen deze auto’s gewoon ontheffing krijgen. Tegen betaling uiteraard van een gering bedrag. Niet tegen de maatschappelijke kosten. Trouwens beter is alle diesels verbieden, maar daar gaat Amsterdam niet over.

Kan echt sneller
Amsterdam kan best sneller positief effect realiseren op de luchtkwaliteit (onder de grenswaarde) en geluidsoverlast (3 tot 6 dB minder volgens NSG) als overal 30 KM wordt gereden in de hele stad. Ook op de hoofdwegen zoals de Wibaut-as en S100. Zie www.autoluw.nu

1 reactie

  1. Iets wat velen niet beseffen is snelheid van impact bij een botsing. Als je met een auto tegen een boom rijd met 50km p/u dan is de impactsnelheid 100km. Dus met 30km is dat 60km p/u. Dat is nog steeds dodelijk, maar ja, dan moeten we maar gaan fietsen…