Historische binnenstad moet écht autoluw

Print Friendly, PDF & Email

De werkgroep fundering wijst Autoluw agenda af, als een ‘gemiste kans’. De werkgroep fundering Amsterdam behartigt de belangen van ruim 400 VVE’s, particuliere eigenaars, bewoners en winkeliers inzake fundering.

De werkgroep fundering stelt vast dat de agenda het grachtengebied niet veel anders te bieden heeft dan parkeermaatregelen, terwijl de hele historische binnenstad te maken heeft met dramatisch toegenomen risico’s op funderingsschade als gevolg van achterstallig onderhoud aan bruggen en kademuren.

Pauline van de Ven, voorzitter van de werkgroep fundering: “Dit zou hét moment moeten zijn om de binnenstad versneld autoluw te maken. In plaats daarvan zien we een voortzetting van het ondoordachte beleid waarbij het verkeer zich verplaatst naar het risicogebied van de oude binnenstad. De agenda bestaat uit een lappendeken van goedbedoelde kleine maatregelen en doet in het geheel niets om de stad autoluw te maken.”

Vier kamers van het hart
De Werkgroep fundering bracht vrijdag 10 januari 2020 versneld haar onderzoek ‘Vier kamers van het hart’ naar buiten. Een advies voor het autoluw maken van de historische binnenstad binnen de S100 met behulp van slimme camera-handhaving. Hiervoor is de afgelopen maanden nauw overleg gevoerd met enkele Italiaanse erfgoedsteden waaronder Siena en Florence, die deze systemen al tientallen jaren in gebruik hebben, en met ITC bedrijven die de systemen ter plaatse hebben aangelegd. Het parkeerbeleid en het taxibeleid zijn een integraal onderdeel van het voorstel, dat wordt gesteund door een groot aantal maatschappelijke organisaties en belangengroepen, bewoners en winkeliers.

Klik hieronder het filmpje met het advies van de Werkgroep fundering inzake autoluw beleid Amsterdam

8 reacties

  1. M.Pool schreef:

    Goed idee die sectoren. Ken ik nog uit Groningen 1980. Daar werd dwars door het centrum rijden onmogelijk gemaakt. Het was sector in en dezelfde sector weer uit. In elke sector waren parkeergarages aangelegd, die ’s avonds gebruikt konden worden door bewoners. Verder geen beperkingen. De binnenstad van Groningen was direct veel leefbaarder.

    Jullie plan legt wel erg veel nadruk op de handhaving. En valt op door het ontzien van de bewoners.

    De naam van uw organisatie suggereert veel aandacht voor het voorkromrn van funderingsschade. Echter het bouwverkeer moet vergunningen krijgen.
    Ergens wordt gesteld dat het camaratoezicht ook te zware gewichten moet opsporen.
    De binnenstad is kapot gereden doordat het 7-tons-beleid niet gehandhaafd werd. Bouwbedrijven kregen steeds voor twee jaar ontheffing en reden met 3-assige tot 5-assige vrachtwagens door de binnenstad.
    Ambteneren van de afdeling vergunningen , die volgens mij toch moreel tekort leken te schieten, bleven die vergunningen verstrekken tot we tegen een schade van 1 tot 2 miljard aanliepen.

    Nu de grachtenmuren zo verstevigd worden dat ze de druk van een zware vrachtwagen kunnen hebben, zal de druk richting gevel en fundering van woningen gaan. Dus het lijkt mij terecht dat u zich zorgen maakt over uw funderingen.

    De gemeente heeft een experiment gedaan met dikke boorpalen op de stadskant van de Prinsengracht. Ik neem aan dat de woningeigenaren daar niet verplicht werden om eerst hun funderingen te vernieuwen.
    Ik heb geen evaluatie gezien van dit experiment. Is die evaluatie als gemaakt?

    Met vriendelijke groet, M.Pool

  2. M.Braun schreef:

    Hoe gaat het dan als ikikheti in het centrum woon en opgehaald moet worden om naar Schiphol te worden gebracht of naar het ziekenhuis ? Kunnen daar ook incidentele vergunningen voor worden aangevraagd of word ik dan verplicht eerst naar een camerap u nt t ed lopen of toch me tg het OV te gaan??

    • Werkgroep fundering schreef:

      Halen en brengen van en naar de binnenstad, twee mogelijkheden: (1) een binnenstad-taxi of andere lokale vervoerder staat op de witte lijst en heeft verder niets nodig. (2) een vervoerder van buiten de binnenstad moet een vergunning aanvragen bij de meldkamer en wordt opgenomen op de blauwe lijst van tijdelijke vergunningen. U hebt zelf met de vergunningen overigens niets te maken. De zorg ervoor ligt bij de vervoerder. Rijdt de vervoerder zonder vergunning de binnenstad in dan wordt hij automatisch bekeurd.

      • Loes Buisman schreef:

        Even doordenken, moet niet moeilijk zijn. Familiefeestje in Purmerend. Dochter Ada woont in de buurt van Utrecht en haalt onderweg tante Alie op die in het Centrum van Amsterdam woont. Tante Alie is niet meer zo mobiel, en durft ’s avonds ook niet meer alleen terug.
        Dochter Ada moet dus weten dat ze ergens een vergunning had moeten aanvragen? Heeft Ada wel zin in al die rompslomp? Wat als het geen tevoren bekend feestje was maar de zoon van tante Alie was plotseling opgenomen in het ziekenhuis in Purmerend? Zegt Ada dan niet: zoek het uit?

        • ReindeR Rustema schreef:

          Dochter Ada uit Utrecht kan tante Alie gewoon ophalen. Mogelijk kan ze dan niet meer de hele stad dwars doorrijden (wat nu soms tijdwinst geeft) maar moet ze insteken vanaf de ring A10.

          Als tante Alie over straat schuifelt eerder die dag (ze komt toch wel eens buiten?) tikt ze het kenteken van Ada in op de parkeerautomaat in haar straat. Of ze vraagt de benedenbuurman die op begane grond woont het kenteken buiten in te tikken? Als Ada een parkeerapp heeft kan ze het resultaat ervan daarin zien. Of op Amsterdam.nl met tijd, parkeerautomaatnummer en kenteken. Desnoods belt Alie het kenteken van Ada door naar de gemeente via 14020 (ze moet zich dan identificeren). Of als dat allemaal niet lukt dan stuurt ze achteraf een bericht met het kenteken van Ada naar de gemeente. Desnoods een ansichtkaart: wanneer kwam wie voor wie met welk kenteken? Gedateerd met een handtekening.

          De boetes die ondertussen klaar staan op basis van de camerahandhaving worden alsnog onderschept uit de uitgaande post.

          De gemeente moet dan even checken waar in de stad Alie woont. Want als Ada dan al een dag eerder door de stad reed of op totaal andere plekken in de stad opdoemt met haar kenteken, dan wordt de boete wèl doorgegeven aan het CJIB.

          Dus als Alie in het noorden van de Jordaan woont en Ada komt via de Utrechtse Brug, dan kan dat niet. Omrijden via de ring en dan de s101 alstublieft, het laatste stuk 30km/u. Ada ziet het wel in haar navigatie-app hoe de route wordt. De software past zich aan op de verkeersbesluiten die horen bij de maatregelen. Alleen het laatste stuk (vanaf de Tasmanstraat?) wordt een grijs stippellijntje omdat de software denkt dat je dat moet lopen.

          • Loes Buisman schreef:

            Het kan dus allemaal, al is het voor een niet-autorijder/bezitter niet te begrijpen. Een parkeer-app 🙂
            Als Amsterdamse binnenstadbewoner je onverwachts thuis laten brengen in een hitsige bui zit er niet meer in?

  3. Mark Biedermann schreef:

    Dit is echt een uitstekend plan. Zo gauw mogelijk uitvoeren!

  4. H. Metsemakers schreef:

    Fantastisch goede oplossing!
    Ook voor alle 5 grammen drugs die gemotoriseerdmet privé- en bestelvoertuigen de binnenstad veel verkeers-en milieulast bezorgen, 365 dagen p.j. en >+16uur p.d. met al het halen en brengen.
    Namens bewoners Marnixkade