Hup Hub

Print Friendly, PDF & Email

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) starten gezamenlijk met duurzaam en slim bevoorraden. Dinsdag 27 juni namen zij  officieel in Duivendrecht bij Deudekom een zogenoemde logistieke hub in gebruik. Daarbij worden goederen uit vervuilende auto’s verzameld en overgeladen op schone elektrische voertuigen.

Het gaat bij deze aanpak van UvA en HvA om de tachtig eigen gebouwen, verdeeld over vijf campussen in de stad. Geïnventariseerd zijn alle leveranciers (8000). Zij maken nu 30.000 ritten per jaar, wat neerkomt op 1 miljoen kilometer. Bij het vervoer van de hub naar de stad wordt gebruik gemaakt van schone elektrische auto’s en fietsen. Door het gebruik van de hub als omslagpunt wordt het aantal ritten gereduceerd van 30.000 nu naar uiteindelijk rond de 750 schone ritten per jaar.

Uniek
Waar andere logistieke hubs in Nederland met (gemeentelijke) subsidie worden opgezet, draait deze hub geheel zonder subsidie. Door een slimme herverdeling van de kosten tussen de leveranciers en beide onderwijsinstellingen, zijn de totale kosten niet hoger dan voorheen. Terwijl de voordelen er tegelijk voor beide partijen zijn: minder brandstofkosten en minder tijdverlies voor de leveranciers. En een effectievere en schonere bevoorrading voor de HvA en UvA.

Deelnemers
De eerste leveranciers (Canon, Maas International, Heijmans, CWS en Staples) werken al samen met de hub. Voor nieuwe leveranciers is er geen keuze meer: deelname aan de hub wordt een verplicht onderdeel van nieuwe leverancierscontracten.

Onderzoek
HvA-lector Walther Ploos van Amstel en onderzoeker Susanne Balm hebben sinds 2014 samen met leveranciers in kaart gebracht welke stappen nodig zijn om de vervoersstromen van de UvA en HvA te verduurzamen. Het bundelen van leveringen in een hub buiten de stad was een belangrijke aanbeveling uit het onderzoek.

In Folia 27 juni 2017:  Luke Mackaay: ‘Je kunt niet vanuit idealisme zeggen dat je in een keer de hele stad wil aanpakken, we zijn begonnen met een basis.’ en Susanne Balm: ‘We willen niet alleen meer leveranciers, maar ook meer klanten bij de hub gaan betrekken.’ Als het aan haar ligt gaat het vrachtverkeer voor de hele stad straks via de hub.

Meer informatie: slimenduurzaam.nl