Actiebijeenkomst Metrolijn 53
Zo’n 200 mensen waren donderdagmiddag 4 mei aanwezig in het planetarium bij station Gaasperplas bij de actiebijeenkomst tegen de verminking van metrolijn 53. Iedereen, bewoners en ondernemers zijn volledig overvallen. Met niemand was vooraf gesproken over het plan….
Na het voorlezen van de column van Yasmina Aboutaleb (zij was zelf verhinderd) door Jean-Marc Vaatstra, lid Kerngroep M53Direct, volgden vele sprekers.
Chris Vonk, lid van de Reizigers Advies Raad namens reizigersorganisatie Rover legde uit hoe het plan tot inkorten van lijn 53 tot stand is gekomen. De belangrijkste reden is dat er nog maar 2 lijnen door de tunnel mogen lopen: veiligheid. Door lijn 53 te beperken tot een pendellijntje tussen de van der Madeweg en Gaasperplas kan dat worden bereikt. Maar een logische keuze is het niet.
Lijn 51 zal na de start van de NZ lijn vanaf station Zuid richting Amstelveen opgeheven worden, en vervangen worden door een tramlijn. Wil je vanuit Amstelveen naar het CS stap je daar over op de NoordZuid lijn. Om het CS te bereiken is lijn 51 niet meer nodig. Je zou die lijn kunnen laten ophouden bij de Spaklerweg, en de tunnel laten gebruiken door de twee volwaardige lijnen 53 en 54. Natuurlijk zullen er dan ook mensen niet blij zijn, maar niet zo massaal als bij de lijn 53 variant.
Remine Alberts, SP gemeenteraadslid Amsterdam legde uit dat de veranderingen in het OV niet zozeer veroorzaakt wordt door de NoordZuidlijn, maar vooral door de bezuinigingen uit Den Haag. Het plan voor lijn 53 is gekozen op grond van cijfers. Zij stelt dat het massale gevoel dat ZO wordt afgesneden van de stad door de directe lijn te schrappen, niet genegeerd mag worden. Zij roept op om massaal de petitie te tekenen.
Kai de Haan, namens gemeente Diemen, en mede namens gemeente Ouder-Amstel: er worden nota bene autoluwe wijken gebouwd omdat de goede metroverbinding bestaat. Van beide gemeentes is de voltallige raad tegen de inkorting.
Vertegenwoordigers van het Dagelijks Bestuur van ZuidOost melden dat het DB twee maanden geleden een negatief advies hierover heeft uitgebracht.
Ondernemers van de Gaasper Camping en van enkele hotels noemden het aanzienlijke kwaliteitsverlies door de geplande overstap. Hun gasten, toeristen, zakenlui, wetenschappers komen er vanwege de snelle en eenvoudige verbinding met het Centrum. Er wordt heel veel geïnvesteerd in het gebied. De voorgestelde knip jaagt ze de auto in, ten koste van de luchtkwaliteit in het Centrum. Als het OV lastiger wordt zal het moeilijker zijn om personeel te krijgen: een overstap ’s avonds laat op de van der Made Weg is geen pretje.
Gerard Elburg, namens de vervoerregio: Dit is tot nu toe de voorkeursvariant, er zijn meer varianten. Dit voorstel is wel proefballonnetje genoemd in de pers. (De andere varianten en de complete studie zijn openbaar, en zijn op de website te vinden.
Ellen Swinkels, GVB: het besluit wordt later dit jaar genomen.
Een serie sprekers namens steunorganisaties, bewonersverenigingen, partij voor de ouderen ZO, Henriette Hoogervorst, voorzitter van de ASVA Studentenunie, allen waren eensgezind in hun afwijzing van een toekomstige overstap.
Een lange rij insprekers vormde zich, met allemaal verschillende argumenten, maar allen afwijzend tegen de inkorting van de metrolijn.
De vertegenwoordiger van d’Oude Stadt herinnerde aan de protesten in de jaren ’70 in de Nieuwmarkt. Maar ook hoe blij men toch was toen er eenmaal een snelle en betrouwbare verbinding was tussen Centrum en ZuidOost. Zij ondersteunt een inkorting van lijn 51, die in de praktijk toch al zo vaak ophoudt op de Spaklerweg.
Een daverend applaus voor een twaalfjarige bewoner die problemen voorziet wanneer hij naar de middelbare school gaat en de metro nodig heeft. “Het gaat om mijn toekomst” riep hij luid.
De laatste spreker was Mike Brantjes, lid Kerngroep M53Direct die een “noodpakket” presenteerde vol informatie en niet te vergeten een proefballonnetje, dat massaal doorgeprikt dient te worden, natuurlijk vastgelegd met je smartphone. Hij had de alternatieve plannen gezien: er waren er drie, en alle drie hielden ze een knip in lijn 53 in.
Op 11 juli komt de Regioraad weer bijeen.
Afgesloten werd door de zeer competente host Jeritza Toney, die samen met de Bijlmer Steelband een plezierige swing had gegeven aan de bijeenkomst. Bij vertrek uit het Planetarium ontbrak helaas de groep Still Building Music die ons een aantal uren eerder zo daverend welkom had geheten met hun slagwerk.
In Zuidoost protesteren bewoners en ondernemers tegen de voorgenomen knip in metrolijn 53: ‘Dit is onze levensader’ https://t.co/zYNQcES5XS
— Het Parool (@parool) 4 mei 2017
Strijdlustige actiebijeenkomst voor behoud metro 53: https://t.co/kMn2yPukgP Teken de petitie op https://t.co/nekC3CpUg5 pic.twitter.com/Lv5nOEds8f
— SP Amsterdam (@SP_Amsterdam) 4 mei 2017
Aanwezig bij actie voor belang metro 53. Veel animo van buurtbewoners en organisaties. Mooi om te zien. #M53direct pic.twitter.com/4CV2C8DAud
— ASVA studentenunie (@ASVAstudentunie) 3 mei 2017