Vieze plaatjes

Print Friendly, PDF & Email

Oftewel: Afvalproblematiek. Wie ergert zich er niet aan, de bergen afval op straat ook buiten de ophaaltijden. Huishoudelijk afval van bewoners die beter zouden moeten weten, het afval van tijdelijke bewoners, toeristen die van niks weten of hun appartement leeg moeten opleveren. En daarnaast ook bedrijfsafval. Zakken die opengescheurd worden door meeuwen, ratten, maar ook mensen.

Het is ook de vuinislophalers een doorn in het oog. Er valt voor hen op veel plekken geen eer in hun werk te behalen. Handhaving? Boetes? De daders zijn vaak allang (letterlijk) gevlogen.

Mankeert er iets aan de ophaaltijden? Zijn ze duidelijk en haalbaar? Huisvuil mag twee keer per week buiten gezet worden. Maar wel op beide dagen dezelfde tijden. De ene buurt tussen 6 uur en half 8 in de ochtend, de andere buurt tussen 17 en 18 uur. Voor de een is het veel te vroeg in de ochtend, de ander is nooit voor 18 uur thuis van z’n werk. Waarom niet de ene ophaaldag in de ochtend, de andere in de late middag?

Bedrijven mogen maar liefst 9 zakken per week bij het huishoudelijk afval aanbieden. Is dat niet wat veel voor onze smalle stoepen? Er zijn tenslotte ook nog extra ophaaldagen voor karton en papier. Voor meer dan dat moeten ondernemers een contract hebben voor bedrijfsafval.
De meeste ondernemers houden zich er netjes aan, maar niet allemaal. Het is natuurlijk veel goedkoper om de boel gewoon op straat te zetten. Er is toch geen handhaving, en de vuilnismannen nemen het toch wel mee. Die hebben geen tijd om uit te zoeken wat legaal is of niet.

Vakantieverhuurders moeten domweg verantwoordelijk zijn voor het afval van hun toeristen-huurders. Als er sleutels en schoonmaak kunnen worden geregeld, dan kan de afvalzak ook wel meegenomen worden.

Ondergrondse containers? In het centrum is daar niet altijd ruimte voor, en afstanden moeten niet te groot zijn, anders worden steeds meer mensen afhankelijk van anderen.

Mening geven?
Op dinsdag 7 januari staat de afvalproblematiek in het Centrum op de agenda van de Stadsdeelcommissievergadering.op 7 juni. De stukken staan bij de vergadering van 17  december.
De commissie had in juni al een advies geschreven, en het genoemde Memo van het stadsdeelbestuur is blijkbaar een reactie daarop.

Hebt u daar iets over op te merken? Of wat toe te voegen? U kunt uw mening geven door in te spreken tijdens de vergadering op 7 juni. Meld u daarvoor aan bij bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl Aanmelden om in te spreken kan tot uiterlijk de maandag voor de vergadering tot 16:00 uur.

U kunt natuurlijk ook een brief aan stadsdeelbestuur en commissie sturen via datzelfde emailadres.