Spuistraat en omgeving

Print Friendly, PDF & Email

Nee, de overlast blijft echt niet beperkt tot bewoners rond Leidseplein of Rembrandtplein, en die op de (noordelijke) Oudezijds Burgwallen. Die Wallen krijgen nu alle aandacht, maatregelen zijn genomen en meer zullen volgen, waardoor de naastgelegen buurten de beruchte waterbed effecten ervaren.

Meer knelpuntstraten en -buurten
Er lijkt een beetje weg te zakken dat er nog heel veel overlast gevende andere knelpuntstraten en -buurten zijn. Toen de groepsgrootte van rondleidingen in het noordelijke Wallengebied voor het eerst werd teruggebracht, was het effect bij de buren ogenblikkelijk merkbaar. Veel meer grote groepen in het zuidelijke deel van de Wallen (ook de Nieuwe Doelenstraat waar het wijkcentrum toen nog gevestigd was), op de Nieuwmarkt, het Zuiderkerksplein, de breestraten.

Inventarisatie Spuistraat en omgeving
Wijkraadslid voor buurt 6 Albertien Pareau Dumont heeft in de vergadering van de stadsdeelcommissie op 21 mei de onderstaande lijst uitgedeeld. Ook zij ziet in haar buurt vooral groepen van rond de 40 personen. De genoemde verkeerstellingen heeft zij overhandigd aan Micha Mos, lid van het Dagelijks Bestuur.

Hand-out bij stadsdeelcommissie: actiepunten 21 mei 2019

  1. Al minstens een half jaar lang vraag ik bijna wekelijks om het vaker legen van de container voor het plastic afval op de Postzegelmarkt op het Spui. Driekwart van de keren dat ik er kom is de bak overvol  en staan er zakken vol plastic naast. De ophaler neemt de zakken plastic die ernaast staan ook niet mee! De overvolle plastic container meld ik ook steeds via de app “Verbeter de buurt”. Het lijkt meer op “verslechter de buurt!” In de afgelopen maand al (minstens) 3 x  zwerfvuil en gebreken in de ophaal. Kunt u dit uitzoeken en de wethouder vragen om maatregelen te nemen, het liefst om een contract met een ander bedrijf aan te gaan. Bijvoorbeeld het bedrijf dat in Hilversum het plastic ophaalt en verwerkt. Dat heeft als 2e voordeel dat er ook blikjes in het plastic afval kunnen.
  2. De contractuele afspraken voor de zogenoemde “Art-Mall” in de Spuistraat.
    In plaats van de “Art Mall” van 1.000 m2 (mijn geheugen) is er nu een ruimte met flexwerkplekken.Toelichting: In ruil voor een vergunning aan de woningbouwcorporatie de Key (met kerstboomconstructie) voor een hotel boven op de AH Dam, zou het Slangenpand blijven bestaan. Dit is niet juridisch waterdicht vastgelegd. Hierdoor werd het Slangenpand toch op de commerciële markt aangeboden. Toen de bewoners en het stadsdeel daarvoor de gevraagde som bij elkaar hadden verkocht de Key het opeens voor het dubbele (aan zichzelf?). De toezegging kwam daarop dat in de nieuwbouw in de Wijdesteeg een “Art Mall” van zo’n 1.000 m2 zou komen. Ik weet niet hoe deze afspraak is vastgelegd. De “Art Mall” staat ook ingetekend op de gepresenteerde plattegronden. De Key heeft de boel (panden en project) op een onduidelijke manier deels of geheel aan bouwbedrijf de Nijs overgedaan.Maar het lijkt erop dat de Key en de Nijs graag wel de voordelen van schaalvergroting (niet zo’n 8 panden maar 1 project) willen zoals vele m2’s horeca maar niet de lasten, de afspraken over de niet-commerciële “Art-Mall”.Ik verzoek u met spoed onderzoek te doen naar de gemaakte afspraken en de eigenaar/-ren te verplichten nu eindelijk wèl de beloften en afspraken na te komen. Drie keer is scheepsrecht!
  3. De touringcars die het stadsdeel uit het Centrum zou weren, zijn weer helemaal terug van bijna weggeweest. Want alles is tenslotte een bestemming, anders komen ze hier niet. Gaan we weer terug naar 6 tot 8 tegelijkertijd geparkeerde touringcars?
  4. Toerismewinkels die kennelijk tòch niet direct gesloten kunnen worden. Minstens 3 al langer dan 1 jaar open. Tenminste 2 (waarvan 1 voor de ingangsdatum) bij het Spui met nauwelijks klanten. Witwassen…?
  5. Ten minste vijf verkrottende panden. Gasthuismolensteeg 10 wordt al jaren verbouwd. De gevel is 1 grote reclamewand.
  6. Vele panden ontsierd door graffiti. Geen handhaving op verplichting gevel graffiti-vrij te houden na 1 jaar schoonmaken door de gemeente.
  7. Hotels die niet de door politici beloofde ‘rustige’ hotels zijn maar evenementen-locaties. Met overvolle stoepen, nachtelijke geluidsoverlast en een ontploffende bom.
  8. Terrassen die teveel publieke ruimte innemen. Daardoor steeds de stoep af moeten naar het fietspad vol scheurende brommers. Beloofde verkleining (B. Oranje) blijft uit.
  9. Continu overvolle prullenbakken.
  10. Alcohol drinken waar het niet mag.
  11. Nog steeds veel te veel toeterfiles. Tellingen gemaakt.
  12. Nachtelijk geschreeuw, gebrul, gekrijs, gebral, gelal, oerkreten en ‘gezang’. Een paar keer dagboekjes bijgehouden.
  13. TIJDIG handhaven!!! Dus niet zoals bij de tourist-trap de bloembollenmarkt!!!
  14. Wat is er gebeurd met mijn bijdragen m.b.t. meebetalen toeristen(-branche) aan de overlast en mijn voorstellen voor het Masterplan van de Burgemeester Halsema?
  15. Onbeantwoorde mails/brieven.

 

1 reactie

  1. Jolande Coelho schreef:

    Het gevecht om de openbare ruimte is een dagelijks terugkerende strijd. Zie foto Spuistraat, stoep voor het PC Hoofthuis. De geest is uit de fles. Het maakt niet meer uit waar en hoe je je fiets parkeert. De burger zelf wordt ordeloos. Al die volle stoepen met toeristen. Waarom zouden wij ons nog goed gedragen?