Mobiliteit en AOV

Print Friendly, PDF & Email

Het aanvulend openbaar vervoer (AOV) is bedoeld voor degenen die niet of met veel moeite gebruik kunnen maken van het gewone openbaar vervoer. Het gebruik wordt beperkt. Hier iets over de nieuwe regels, en we wijzen weer eens op Cliëntenbelang Amsterdam.

Voorheen kon iedereen die in Amsterdam de leeftijd van 75 jaar bereikte een AOV-pas krijgen. Dat stopt voor wie vanaf 1 januari 2022 75 jaar wordt. Dan krijg je alleen een AOV-pas als je een beperking hebt. Klinkt logisch, want er zijn best wel fitte 75-plussers.
Een bezuiniging dus, maar is dat ook zo? Nu zal iedereen die wat krakkemikkig wordt door een soort keuring moeten. Alsof dat niks kost. En na afwijzing en verergering van je klachten nog een keer en dan nog een keer, jaar op jaar, tot je verzuipt in de bureaucratie en van ellende dan maar thuis blijft?

Zouden er nu werkelijk heel veel 75-plussers onterecht gebruik maken van het AOV? Bestaan daar cijfers over? En maakt het verschil, 75, 78, 85 of 92 jaar? Het vervoert je dan wel van deur tot deur, maar het heeft niet alleen voordelen. Je kunt niet, zoals met het reguliere OV, op het laatste nippertje besluiten een kwartiertje later van huis te gaan. Of nog wat langer te blijven als het gezellig is. Je levert toch niet zomaar een deel van je zelfstandigheid in?
Lees ook de algemene informatie over WMO-vervoer.

Maar niet getreurd, oefen samen met de gratis OV-coach uw route, zegt de gemeente. Hopelijk is dat wel van deur tot deur, zodat je leert alle obstakels en verkeersknelpunten veilig te omzeilen.. En houdt u zich vooral goed vast in tram, bus of metro. Vooral in de bochten en bij het optrekken en afremmen.

De wijzigingen per 1 januari, waar u met vragen terecht kunt, en allerlei tips om u “staande te houden” in het reguliere OV vindt u HIER.

En kijk ook eens naar de website van Cliëntenbelang Amsterdam. Misschien kunnen zij u van dienst zijn, of andersom.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *