Evaluatie Leefstraat

Print Friendly, PDF & Email

De gemeente organiseerde 3 december een middag voor buurtgenoten rondom de Noorderdwarsstraat. Op verzoek van bewoners van de Noorderdwarsstraat mocht eind van de zomer die straat als proef een maand lang autovrij zijn. 30 bewoners waren aanwezig.

Van 17 augustus tot 17 september was de Noorderdwarsstraat autovrij. Een van de bewoners reageerde op het verzoek van de gemeente om een leefstraat te organiseren en schreef zich online in. Het merendeel van de bewoners van de Noorderdwarsstraat stemde in en het enthousiasme was groot. Een week er voor werden brieven in de brievenbussen in de buurt gedaan.

Leefstraat
19 augustus ging de leefstraat van start. Er was behoefte aan ontmoeting van buurtgenoten, ruimte en rust om elkaar te spreken, ruimte om te spelen voor de kinderen. Veilig op straat kunnen staan zonder dat een auto uit de parkeergarage of de taxi’s (twee richtingverkeer straat) je van de sokken kon rijden. Bewoners hadden het heel gezellig. Ideeën ontstonden gaandeweg.

De gemeente moet elke aanvraag voor een leefstraat goedkeuren, waarbij wordt gekeken naar de gevolgen voor de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid. In de Noorderdwarsstraat zijn maar twee parkeerplekken en de parkeerdienst keurde het goed dat voor 4 weken deze plekken niet bezet zouden worden door auto’s. De straat werd afgesloten met hekken tot 22:00 uur ‘s avonds. Voor politie, brandweer of ambulance konden de bewoners de weg meteen vrij maken. Er waren geen officiële borden; bewoners maakten wat.

Achteraf
3 december 2018 belegde de gemeente een bijeenkomst. Ook voor de mensen die het niet zo leuk vonden dat er een maand lang een leefstraat was georganiseerd. Tijdens de proef was vooral on-line kritiek te lezen. Onbetamelijk zelfs tegenover de initiatiefnemers en dat betreurden alle aanwezigen. De initiatiefnemers begrijpen nu achteraf, dat ze een bijeenkomst hadden moeten organiseren. Nagaan hoe de pet ervoor staat. En of de buurtgenoten misschien een andere straat als leefstraat hadden willen hebben. De wens om een afgesloten straat te creëren, schoot ook al in het verkeerde keelgat. Één iemand uitte die wens. Daar had ook een taak gelegen voor de gemeente. Ook met een buurtbudget, voor kopietjes etc. om zo’n bijeenkomst te organiseren en breder te communiceren met de buurt.

Toekomst
Wat wil de buurt wel? Dat is de vraag. Een buurthuis zou een ideale plek zijn om te kunnen vergaderen over hun buurt. d’Oude Stadt heeft zijn nieuwe ruimte in de buurt al aangeboden voor een of meerdere vergaderingen. Bewoners moeten vooral met de neuzen naar de toekomst van hun buurt staan. Er speelt voldoende: NO2 overlast, laden en lossen en mede daardoor opstoppingen en gebrek aan veiligheid in de straatjes. Praten over wat willen we en hoe willen we dat doen. Geen voors en tegens, juist bewoners samen naar een gewenste toekomst van hun sociale buurt.

Bijlage

 

 

3 reacties

  1. Sanya schreef:

    We hebben lang en breed van tevoren gecommuniceerd, Joyce. En je hebt toen enthousiast gereageerd. Als je wil dat we in de toekomst meer aan de ouderen denken door bijvoorbeeld zoals je zei meer bankjes te plaatsen, wil ik je daarin zeker steunen. Ik verwacht dan ook steun van jouw kant hierin. Hartelijke groet, Sanya

    • JOYze hoogland schreef:

      Het gaat om een deugdelijkere voorbereiding VOORAF. Zit zomers in Spanje, kreeg ’n email, vond het een leuk plan e doch er waren lang niet altijd kinderen aanwezig en zeker geen 2 volwassenen om -indien nodig de straat- te openen….laten we allereerst de straat met elkaar opruimen +++++eherindelenkwaffietsenfietsenrekken daarna

  2. JOYze hoogland schreef:

    Er is louter in de Noorderdwars vooraf overleg gevoerd. Dit is veel te beperkt. Verwacht dat ook stadsdeel Centrum haar regels hierop aanscherpt.
    Er is te klakkeloos uitgegaan van het is zo toegestaan. Hulp bij bereiken v/d invalide parkeer plaats viel vies tegen.