Evaluatie Knip Weesperstraat

Print Friendly, PDF & Email

De evaluatie pilot Weesperstraat staat openbaar. Namens de ruim 50 bewonersorganisaties, waaronder d’Oude Stadt, verenigd in de coalitie Amsterdammers voor Autoluw  NU!  staat hieronder de reactie op die evaluatie Weesperknip, gebaseerd op hun drie actiepunten:

1. 30km/u
2. intelligente toegang
3. parkeerbeperkingen

  1. Tot nu toe is de Weesperstraat uitgezonderd van het 30 km/u netwerk in Amsterdam. Dat is op grond van de middenberm, 2×2-rijstroken en geen langs de straat geparkeerde auto’s. De evaluatie van de knip geeft genoeg reden om de Weesperstraat zo aan te passen dat het niet langer lijkt op een 50 km-straat. Dan kan het aan het 30 km-netwerk toegevoegd worden. De ring wordt dan voor meer automobilisten de snelste route. Uit de evaluatie blijkt ook dat de ring dat aan kan. Een ‘knijp’ dus.
  2. In plaats van een ‘harde’ knip is een ‘zachte’ knip gewenst, waarbij kentekens worden geregistreerd door camera’s. De doelgroepen die door de straat moeten kunnen, hebben tijdens de pilot van zich laten horen en worden niet beboet na het passeren van de camera’s. Bij het invoeren van intelligente toegang zouden vooral de bezoekers van de stad omgeleid moeten worden.
  3. Automobilisten zouden ook als bestemmingsverkeer gezien moeten worden als ze binnen een redelijke termijn in de buurt parkeren. Het parkeren is immers grotendeels gereguleerd op basis van kentekens: parkeervergunningen, straatparkeren, reserveren in parkeergarages, bezoekersregelingen, rvv-ontheffingen, etc. Alleen voor het parkeren op eigen terrein moet daar aan toegevoegd worden.

Ook blijkt uit de pilot dat de fysieke inrichting van groot belang is. Automobilisten die zonder plan toch proberen de stad in te rijden moeten weer naar buiten geleid worden door de inrichting. Mogelijk zelfs met een u-bocht die het verkeer laat omkeren. De zachte knip passeren is dan als het nemen van een afslag, waarbij het asfalt verlaten wordt. Fietsers en voetgangers krijgen met een verhoogd fietspad en trottoir voorrang. Het bestemmingsverkeer gaat dan een sluis door met bijbehorende waarschuwingen.
In dit gebied verdient het de voorkeur alleen taxi’s op afroep, of op standplaats CS. Geen doelloze rondjes meer rijden.

Mooi dat er een pilot is uitgevoerd.  NU!  doorpakken!

Bijlagen:

Meer info: autoluw.nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *