Waar maken Binnenstadbewoners zich druk over? -deel 1

Print Friendly, PDF & Email

Reactie van een Bewoner van Amsterdam Centrum:
Joost Smiers
‘Boos. Heel boos ben ik. Ik aarzel op wie ik meer boos ben: op Q-Park, het multinationale bedrijf dat de parkeergarage bij de Bijenkorf bezit, of op de gemeente? Vooralsnog houd ik het op beide. Waarom?
Bewoners van de binnenstad zal het opgevallen zijn dat er in de weekenden – maar ook soms op doordeweekse dagen – een enorme file staat die zich uitstrekt van de Blauwbrug, via Amstel, Rokin, Damrak, naar die parkeergarage. Wat is het geval? Q-Park hanteert de regel: als één auto hun garage verlaat mag een ander erin. Dus als er een auto wacht om een begeerd plekje in die garage hartje stad te mogen veroveren, dan moeten alle auto’s achter die ene auto wachten tot die ene auto binnengelaten wordt, enzovoorts en zo juist niet verder. Op die manier ontstaat die enorme file, en dat al jaar in, jaar uit. Over een stukje waar men normaal gesproken niet eens drie minuten over doet om van Blauwbrug voorbij die parkeergarage te komen, doet men er ruim driekwartier over.
Ik heb nu schoon genoeg van die idiotie. Om twee redenen is het niet verteren dat een commercieel bedrijf de oorzaak blijkt te zijn van die file. Als eerste, stellen we het ons voor: van al die auto’s die stilstaan, een heel klein beetje kunnen optrekken, en dan weer een lange tijd stil staan dampen de motoren niet aflatend. Ik durf de stelling aan dat we daar te maken hebben met één van de meest vervuilende routes van ons land. Q-Park veroorzaakt dus dat onze volksgezondheid ernstig aangetast wordt. Hoe durven ze !
De tweede oorzaak van mijn toorn is dat de meeste mensen in die file daar helemaal niet staan om toegelaten te worden in die parkeergarage. Het is een van de weinig doorgaande routes door de stad. Ook hier weer, waar haalt Q-Park het lef vandaan om die mensen, die niets te maken hebben met die verdomde parkeergarage, te verplichten om eindeloos in een file te staan? Het zou interessant zijn Q-Park een proces aan te doen vanwege tijdverlies: 45 min 3 minuten: betalen maar voor 42 minuten verloren tijd, schadevergoeding.
Alle gekheid op een stokje, het zou normaal zijn als de gemeente Q-Park de wacht zou aanzeggen. Het kan toch niet zijn dat een commercieel bedrijf de lucht ernstig vervuilt en ook nog eens de kostbare tijd van gewone automobilisten rooft, die niets in die pareergarage te zoeken hebben. Dat kan toch niet. Toch is de gemeente bang om op te treden, zo blijkt me.
Een deugdelijke politiek, in het belang van de burgers en de gezondheid, zou betekenen dat de gemeente tegen Q-Park zegt: jammer voor u, maar vanaf nu sturen we bij uw ingang alle auto’s door, zodat er een normale doorstroming tot stand komt. Een andere oplossing is nauwelijks voorstelbaar, tenzij de auto’s die niet de parkeergarage in willen via de trambaan geleid worden. Dat lijkt me nauwelijks een hanteerbare oplossing.
Kennelijk is een parkeergarage op die plek een onding. Het blijkt me dat Q-Park doof is om met de gemeente te zoeken naar een aanvaardbare oplossing, als die er al zou zijn. Waarom is de gemeente bang om op te treden? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de gemeente vreest dat de agressieve multinational Q-Park een enorme schadeclaim legt op het bordje van de stad. Dat lijkt me een voor Q-Park een verloren zaak. Immers, ze hebben er geen recht op om de stad en haar bewoners enorme tijds- en milieuschade aan te brengen.
Wat is, denk ik, de beste oplossing? Maak van die parkeergarage woningen. Daar hebben we behoefte aan. De tijd dat auto’s recht zouden hebben op een plek in een parkeergarage in hartje stad lijkt me toch wel lang gepasseerd. Daarom heet ik nu al de nieuwe bewoners van de voormalige parkeergarage van harte welkom in het centrum van onze prachtige stad die dan niet meer gepest wordt door lange files en ondraaglijke luchtvervuiling. ‘
Joost Smiers is auteur van Zwerflawaai en ander (on)gewenst geluid. Rust, reuring, overlast
-interessant is het artikel in het Parool van deze week; dat ook onnernemers op Rokin zelf de ‘file Bijenkorf’ too much vinden!

1 reactie

  1. Yvette schreef:

    Helemaal mee eens, binnenstad autovrij zoveel mogelijk! Antoniebreestraat hebben we, waarschijnlijk hierdoor, ook files. Wat een onzinnige vervuiling.