De Weesperstraat is dicht. ..

De Weesperstraat is dicht. Lang leve de Weesperstraat!

De Weesperstraat is vanaf maandag 12 juni geen doorgaande straat meer. Voorlopig althans. Tot 23 juli is de pilot dat men overdag niet meer door de Weesperstraat kan rijden. Een revolutionaire en harde methode waarbij het er in feite om gaat dat men geen niet- bestemmingsverkeer meer door en naar de binnenstad wil. Nu hebben veel bewoners en ondernemers, die hun auto willen gebruiken in de binnenstad er last van.
De uitkomst zal zeer waarschijnlijk zijn dat de Weesperstraat zal veranderen van een 4-baans snelweg naar een 2-baans stadsstraat. Het gemeentebestuur heeft al vaker aangeven dat het al het verkeer dat niets te zoeken heeft in de binnenstad wil weren. De autoluwe binnenstad! En daarmee zijn we terug bij af. Immers de Weesperstraat was tot de sloop in de jaren ’60 een echte binnenstadstaat zoals de Utrechtsestraat. Weliswaar beschadigd in de oorlog, maar toch een mooie straat met historie en leefbaar doordat er weinig verkeer reed. Wel een tram.
Maar na de oorlog bedacht men dat het beter was de stad aan te passen aan de auto. Dat betekende dat niet alleen de Weesperstraat moest worden afgebroken, maar ook in de rest van de binnenstad grootschalige sloop. Een autoweg bijvoorbeeld door de Nieuwmarktbuurt boven het metrotracé. En sloop van de Utrechtsestraat en doorbraken door de Jordaan en de grachtengordel in een omvang vergelijkbaar met de doorbraken door de grachtenwanden als gevolg van de sloop van de oude Weesperstraat. En sloop van de Haarlemmer Houttuinen, die is gerealiseerd. En natuurlijk de aanleg van de IJTunnel.

De meeste van die doorbraken zijn gelukkig niet doorgegaan. Maar moeten we nu stellen dat de kostbare aanleg van de IJtunnel en de sloop van de Weesperstraat nooit nodig zijn geweest? Waarschijnlijk wel. Het gemeentebestuur beseft dat de binnenstad – en de wijken daarom heen – nooit het grote aantal auto’s kan bevatten dat nog door de Amsterdammers gekocht gaat worden. Amsterdam groeit de komende jaren met duizenden bewoners meer en die willen voor een deel een auto. En wat te denken van al die bezoekers van buiten Amsterdam, die ook met de auto naar de Amsterdamse binnenstad willen? En dus blijft over dat autoverkeer te weren.
Na de oorlog zijn de verkeerde keuzes gemaakt en had men nooit die grote doorbraken moeten ambiëren. En men had in de jaren ’70 beter naar de actiegroepen moeten luisteren, die toen al pleiten voor aanleg van grote parkeerterreinen aan de rand van de stad om vandaar uit met het openbaar vervoer naar de binnenstad te rijden. Zoals de actiegroep ‘Amsterdam Autovrij’. Beter laat dan nooit krijgt die gelijk. Maar wel erg laat!

Geschreven door Dingeman Coumou

3 reacties

  1. J.J.G. Stroet schreef:

    Dit zou een mooie aanleiding kunnen zijn een start te maken met het herstel van de historische gevelwanden en Weesperstraat zelf. Het karakter van de buurt is op slag op een zeer positieve wijze veranderd. Maak van wat er nu ligt zo snel mogelijk een plantsoen met ventwegen.
    De IJ-tunnel kan voor het openbaar vervoer worden gereserveerd. Het Oostelijk deel van de Binnenstad kan prima zonder de Weesperstraat als doorgaande 4- of zelfs 2-baansweg. Ik heb althans nog nooit iemand woonachtig in het Westelijk deel van de Binnenstad horen klagen over het feit dat daar zo’n soort weg ontbreekt.

  2. P.a.m. Van bakkum schreef:

    Ik werkte bij de Volkskrant als redacteur in de jaren zestig / zeventig en tachtig toen de oost-metro werd gebouwd. Wij hebben er toen al voor gepleit om op de metro (onder de grond) een autoweg aan te leggen met diverse aftakkingen naar ondergrondse parkeergarages. Het toenmalige PvdA-bestuur was daar mordicus tegen, want de auto moest verbannen worden uit de stad. Had toen maar geluisterd naar Links-Liberale voorstellen.Nu zijn wij opgesloten in een stad die door groenlinkse ideologie geen kant meer uit kan

  3. Lida van Tilburg schreef:

    Wat zo jammer is dat de belangen van de binnenstad bewoners er niet toe lijken te doen. Geen knip voor de hop on hop off bus, wel voor mensen die aangepast vervoer nodig hebben. Inderdaad de Weesperstraat is rustig de rest van de stad zit muurvast. Ik ben ook voor een autoluwe stad maar kijk dan eens hoe ze het in Gent hebben gedaan. Binnenstad bereikbaar voor bewoners, toeleveranciers en taxis! Daar is het pas autoluw en worden problemen niet van de ene naar de andere straat verplaatst. Je zal maar op de Kattenburgergracht wonen, heb je ruim 12 uur per dag een file voor de deur, ook fijn voor de luchtkwaliteit