Contract met Decaux voor MUPI’s (nog) niet verlengd.

Print Friendly, PDF & Email


De gemeente Amsterdam heeft een contract met het bedrijf JC Decaux dat grote reclameborden – MUPI’s – plaatst in de openbare ruimte. Deze borden zijn storend in het stadsgezicht en een sta in de weg in de openbare ruimte.
Dat contract loopt af eind 2027, maar de gemeente en JC Decaux waren al in overleg om het contract te verlengen. Waarom nu al als contract pas in 2027 afloopt?
Waarschijnlijk ging het er om nog meer MUPI’s te gaan plaatsen, want dat levert de gemeente veel geld op.
Mede dankzij een lobby van de uit het wijkcentrum voortgekomen ‘Stichting tegen reclame’ naast ‘Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad’ en het ‘Wijkcentrum d’Oude Stadt’ zelf heeft de gemeenteraad besloten voorlopig geen verlenging van het contract te willen.

Dat is winst, maar dat betekent wel dat we – namens bewoners – over twee jaar opnieuw de strijd voor minder reclame in de openbare ruimte moet aangegaan.

3 reacties

  1. Michiel ter Horst schreef:

    Goed nieuws! Is het mogelijk ook een lobby te starten tegen de reclame op de veerponten? De Gemeente beseft niet dat de naam Amsterdam Gemeente Vervoerbedrijf belangrijke reclame is voor de stad zelf. Het verlies in vertrouwen in de overheid wordt ook veroorzaakt doordat de stad zijn goodwill en goede naam verbergt achter commerciële reclame. Vermindering van vertrouwen in de overheid kost veel meer geld dan de reclame ooit kan opleveren!

  2. H.E. van Nierop schreef:

    bravo

  3. Richard Bakker schreef:

    De opdringerige dynamische reclame op ‘ingebouwde’ mupi’s en billboards in metrostations in het centrum is buitengewoon storend en kan zelfs epileptische aanvallen uitlokken. Kijkt de stichting ook hiernaar?