Gepland

Inspraak Buitenreclame

Print Friendly, PDF & Email

BIJGEWERKT 5 februari De inspraakmogelijkheid is vanaf vandaag te zien op https://www.amsterdam.nl/nieuws/kennisgevingen-bekendmakingen/ Zienswijze naar Beleid.openbareruimte@amsterdam.nl

Er is een nieuwe versie geschreven van het Stedelijk Kader Buitenreclame. De pers berichtte in de aanloop daarnaartoe dat reclame met bewegende beelden uit het straatbeeld zouden verdwijnen, en dat er ook geen reclame op steigerdoeken meer mocht. Nu de nota vrijgegeven is voor inspraak blijkt het wat genuanceerder te liggen.

Het is moeilijk te vinden op Amsterdam.nl hoe je je mening kunt geven en waarover. Op de pagina met inspraaktrajecten staat het niet. Zoeken naar Buitenreclame levert dit op:
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/minder-reclame/

Een nogal warrig verhaal over bewegende beelden, steigerdoekreclame, ongezond eten, rendieren, koetjes en kalfjes.
Een inspraaktraject dat ingegaan is, maar inspraak op wat? Onderaan staan links naar het HIOR en heel achteloos, mocht je meer willen lezen: een link naar het Stedelijk Kader Buitenreclame.
En Bingo! Dat is niet zomaar iets om meer te lezen, dat is nou precies waar het over gaat: de nieuwe versie die voor inspraak vrijgegeven is.
Het email-adres om je zienswijze naar toe te sturen staat ergens tussen de reacties op die pagina verstopt.

Vooral onvindbaar maken, zo’n inspraakmogelijkheid. Verrekte lastig toch, al die mensen met meningen?

Alle zienswijzen worden verwerkt in een nota van beantwoording. Deze is naar verwachting in april 2020 gereed. De nota van beantwoording en de nota van uitgangspunten gaan eerst naar het college van B&W en daarna naar de gemeenteraad. De gemeente hoopt dat er dan eind tweede kwartaal 2020 een besluit ligt. Optimistisch.

Waar gaat dat SKB over?
Alle reclame in de openbare ruimte. Mupi’s, gevelreclame, commerciële vlaggen, vliegtuigjes, reclame op zonneschermen, op terrassen, op fietsen, op bouwschuttingen, steigerdoeken enz. enz. enz. Zie voor een overzicht Hoofdstuk 3. Kloppen de teksten daar met de beleidsregels?
De beleidsregels in hoofdstuk 5 met daarna de toelichting erop zijn het belangrijkste. Die moeten eenduidig zijn. Dan pas weet iedereen waar hij aan toe is.

Het streven is meer rust in de openbare ruimte. Bewegende beelden zijn heel onrustig. Maar als een mupi-reclame iedere 6 seconden van heel helder naar donker en andersom verschiet, is dat rustig?

Stuur uw zienswijze als u bedenkingen heeft tegen de inhoud. Of als u vindt dat iets niet goed geformuleerd is en op verschillende manieren uitgelegd kan worden. Complimenten mogen natuurlijk ook.

Wij hebben het nog niet helemaal gelezen, maar het eerste wat ons opviel was de steigerdoekreclame. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen beschermde stads- en dorpsgezichten en de rest. Ook niet tussen Unescogebied of het Centrum en de rest van de stad. Overal reclame mogelijk tot 10% van het steigerdoek. Dat lijkt weinig, en beschaafd, maar zo zijn wel die enorme reclames op het Rokin en de Dam in 2018 tot stand gekomen. Een enorm steigerdoek, dat zeker 3 kanten van een groot bouwblok aan het Rokin besloeg, en de 10% reclame allemaal geconcentreerd aan het Rokin: ongeveer 30% van die facade. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Maar wel is er een heel belangrijke nieuwe voorwaarde: de reclame mag alleen als:
“het uitgaat van pandgerelateerde informatie (maximaal 10 procent van het oppervlak) en geen reclame (van of voor derden) of informatie is opgenomen die niet relevant is voor uitvoering van het project;”
Denkt u dat u weet wat er staat, of raadt u er alleen maar naar? Vindt u dat het hooguit 10% van een geveloppervlak mag zijn? Zet het in uw zienswijze.

Lees ook: Einde Steigerdoekreclame?

Laat een reactie achter