Weteringschans-west en Museumbrug

Print Friendly, PDF & Email

De inspraak over de herinrichting van Weteringschans tussen Weteringcircuit en Leidseplein is van start gegaan. U kunt tot uiterlijk 27 oktober reageren op het voorlopig ontwerp Weteringschans-west en Museumbrug. Waar mogelijk worden reacties meegenomen in het ontwerp.

In november komt er een bijeenkomst waarin een terugkoppeling wat er met de reacties is gedaan. Voorjaar 2020 wordt het definitief ontwerp, en een overzicht van de reacties, ter vaststelling aan het stadsbestuur aangeboden. Najaar 2020 gaat het werk dan misschien beginnen.

Ruimte voor fietsers
Dit stuk van de Weteringschans, net als eerdere gedeeltes, moet fietsstraat worden, d.w.z. een straat met gemengd verkeer. Bij dit traject is de Museumbrug inbegrepen. In 2013 is besloten dat er op de brug eenrichtingsverkeer moet komen. Dat moest wel wachten op de NZ-lijn. Die ligt er nu.
Voetgangers en fietsers krijgen daardoor meer ruimte. Een standaardzin bij herinrichtingen waar we bij voorbaat altijd achterdochtig van worden. Vaak betekent het dat er dan ruimte komt voor allerlei obstakels, fietsenrekken, reclameborden.

Groen
De tramhalte richting Weteringcircuit komt vóór de kruising te liggen, zodat er ruimte gecreëerd wordt aan de andere kant, waar nu de krappe tramhaltes zijn voor beide richtingen. Dat kost een boom. In het midden van het kruispunt komt een rondje onduidelijk groen, waarvan de bedoeling ons ontgaat. Je kunt er niet langslopen om te zien wat er groeit en bloeit.

Lees HIER meer. Ook kunt er het reactieformulier vinden en plaatjes van het ontwerp dat op het eerste gezicht doet denken aan een verzameling spoorlijnen en verkeersknooppunten hoog boven de binnenstad.

Er zijn bedenkingen in de buurt:
Begin september een artikel in de Binnenkrant, waarna meer buurtgenoten zich hebben aangemeld. Het wijkcentrum heeft helaas nog niets vernomen over het vervolg van het protest. Hier ook een reactie van een buurtbewoner op dat artikel, over de consequenties van de verkeersmaatregelen.

4 reacties

  1. Dorothea Meijer schreef:

    En daar gaan weer een stel prachtbomen. waar het centrum – maar ook zo langzamerhand veel buitenwijken – van Amsterdam toch al niet meer zo rijk aan is. Essentieel toch voor wat koelte, natuurlijk uitzicht en geluid, vogelleven, geborgenheid gezelligheid, groen,opname van stikstof enz. Zo wordt Mokum langzamerhand een harde, zakelijke ongezonde stad..

  2. ReindeR Rustema schreef:

    Eigenlijk moet het bord dat aangeeft dat auto’s vanaf de Spiegelgracht niet rechtsaf mogen op dat kleine vluchtheuveltje staan. Dan houdt het ook fysiek vrachtwagens tegen die toch even rechtsaf willen gaan. Ze kunnen dan niet over dat vluchtheuveltje rijden en de bocht maken om het bord heen wordt te lastig.

    Zet het bord zo dicht mogelijk bij de trambaan zodat het ook niet uitnodigt om een fiets aan vast te binden en zo hou je zoveel mogelijk ruimte voor de hordes toeristen richting het Rijks-spatie-museum.

    Op de plek waar het bord nu staat ingetekend komt dan het fietspad-bord. Ook om te verhinderen dat auto’s linksaf via het fietspad een u-bocht maken.

  3. ReindeR Rustema schreef:

    Ik denk wel dat ik begrijp waar dat rondje onduidelijk groen voor is. Het dwingt de automobilist zich op te stellen in de enige richting waar die in mag. Stoeprand met plantjes is een internationaal duidelijke aanwijzing dat het niet de bedoeling is daar te rijden. Ook vrachtwagenchauffeurs zullen begrijpen dat het niet de bedoeling is om er dwars doorheen te raggen.

    Als het alleen witte lijnen op de straat zou zijn dan zal dat anders zijn. Ook alleen een stoep is snel vermorzeld en verzakt door vrachtwagens die er overheen zullen rijden.

    Eventjes linksaf om ergens verderop (stukje trambaan meepakken) iets te bezorgen. Of om een u-bocht maken om weer terug het centrum in te gaan. Nog een zoveelste keer proberen een parkeerplaats te vinden… Al die gekkigheid wordt tegengehouden door het stukje ‘onduidelijk groen’. Een personenauto kan nog wel een u-bocht maken via de trambaan, maar het is wel moeilijker. En overduidelijk niet de bedoeling.

    Gedrag kan je makkelijk met infrastructuur sturen, een automobilist hier maakt in een fractie van een seconde de beslissing of het kan of niet. Dankzij het rondje onduidelijk groen zal het vaak zijn ‘nee, hier kan ik nog niet omdraaien’. Goede zaak dus.

    • Wijkcentrum d' Oude Stadt schreef:

      Dank je wel. Zo simpel, zo logisch. Nu maar hopen dat het goed onderhouden wordt. Maar misschien werkt namaak groen ook.