Visueel geweld

Print Friendly, PDF & Email

Een rustiger straatbeeld werd beoogd door het nieuwe reclamebeleid in de openbare ruimte. Deze gezien in de van Baerlestraat. Denk er nog een paar van die etalagestukken bij. We kunnen het ons wel een beetje voorstellen als JCDecaux (van de mupi’s) vindt dat er met twee maten gemeten wordt.

RAAMRECLAME in Amsterdam

De huidige regels zijn duidelijk: onverlicht (in een verder uiteraard wel toegestane,verlichte etalage), max.60 cm hoog, analoog, mag. Digitaal, video of stilstaand met wisselend beeld, mag niet. Punt.

Werkgroep Buitenreclame,(Wijkcentrum d’Oude Stadt) en o.a. VVAB vragen al jaren bij het stadsbestuur om aandacht voor de gigantische wildgroei aan deze niet-toegestane vorm van winkelreclame, die de stad nu als een flipperkast-vloedgolf dreigt te overspoelen. Handhavingsverzoeken, bezwaarschriften. Antwoord van de gemeente: oorverdovende stilte. Erger, een bewust niet ingrijpen, maar deze visuele chaos gedogen, en later zo laat het zich aanzien, onder voorwaarden legaliseren waardoor veel aan opgebouwde regelgeving betreffende buiten- en gevelreclame in één klap teniet wordt gedaan.

Nu al honderden van dit soort schermen, straks duizenden. Bestuur, neem eindelijk je verantwoordelijkheid, stop deze visuele horror!

Op de Dam, naast het monument
Deze hebben we al tijden geleden onder de aandacht gebracht. Eerst zuiver reclame voor de producten van het restaurant. Daarna tijdens de eerste horecasluiting afgewisseld met ideële corona reclame en afhaalmogelijkheid, en daarna dit. Tijdens de huidige horecasluiting hebben we nog niet gekeken. De gemeente focust zich alleen maar op de corona boodschappen, en ziet de commerciële reclame niet.

Pijn aan de ogen

Geen reclame, maar toch?

Mag dit zomaar? vraagt een bewoonster aan het Spui zich af. Niet zomaar een beetje aangelicht, het wisselt ook nog van kleur. Vooral met dat rood waant ze zich in het Wallengebied. Komt hier het “prostitutiehotel” dat het college voor ogen heeft? Natuurlijk mag dat niet: een rijksmonument verpesten in een beschermd stadsgezicht. Werelderfgoed verdorie!

 

1 reactie

  1. Josje Janse schreef:

    Voldoende mee eens !
    Al die lichtgevende bewegende reclames maakt het op straat lopen geen pretje .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *