Geluidsoverlast motoren

Print Friendly, PDF & Email

Steeds meer mensen hebben last van motorlawaai. Een pleit voor daden: geluidsoverlast motoren moet politiek op de kaart. Jan Bert Vroege (D66) stelde al schriftelijke vragen inzake lawaaiflitser tegen geluidsoverlast motoren. Ook loopt een petitie tegen motorlawaai.

Met name langs doorgaande wegen (S100!) wordt geklaagd over lawaai van motoren. Ook rijden ze te hard. Onder meer D66 raadslid Vroege erkent de klacht.

Motoren zijn populair: ze kunnen auto-files passeren en op de stoep worden geparkeerd. Bij rood stoplicht stellen motoren zich op vóór de auto’s en bij groen wordt vol gas gegeven met de opgebouwde ervaring dat bij hard rijden het volgende groene licht nog net gehaald kan worden. Slimmer is het aan te geven bij welke snelheid (30 km maximum is het streven) de verkeersdeelnemer zich bevindt in een kalme groene golf en kan profiteren van een volgend groen licht in de route.

Decibellen
Het kentekenregister vermeldt per type motor hoeveel decibel geproduceerd mag worden, vermeerderd met 2 dB. De geluidsdemper moet een E-keurmerk hebben. Ik sprak nog geen motorrijder die hierop is gecontroleerd. Fora van motorrijders geven aanpassingstips om meer geluid te produceren. Hoe een absorptiedemper tot diepere brom kan worden aangepast. Hoe schotten in originele dempers kunnen worden doorboord om het volume omhoog te brengen. Ook wordt gewaarschuwd: “Bewaar de de originele dempers als je naar Duitsland wilt, want daar zijn ze fel op dempers zonder E-keur en/of te veel geluid”.

Pakkans
Het is de bewoners langs de doorgaande hoofdwegen duidelijk waar de schoen wringt. De pakkans is nul komma niks. Te hard rijden, te veel lawaai, geen controle op de milieu verontreinigende uitstoot, parkeren op verkeerde plaatsen: ja, de raadsleden kunnen aan de slag om getwitter in daden om te zetten.

Janhuib Blans, Amsterdam

4 reacties

  1. Peter Mense schreef:

    Het is vreselijk hoe asociaal motorrijders handelen. De gemeenten hebben de bevoegdheid om wegen te sluiten voor te veel motorgeluid en vervuiling. Daarnaast moet de landelijke politiek de normen voor motorrijders aanscherpen. Gemeenten kunnen wel diesels +20 jaar beboeten dan kan dat ook voor vervuilende motoren.

  2. Nanda L. schreef:

    Het is schandalig hoe deze lawaai-motoren honderden meters ver nog te horen zijn, en een spoor van grote geluidsoverlast (en op hol geslagen harten/ bloeddruk) door de stad trekken. Onvolwassen en a-sociaal gedrag waar duidelijk handhaving voor nodig is.

  3. ReindeR Rustema schreef:

    De lawaaiflitsers in Rotterdam zijn er voor automobilisten die veel lawaai maken door hard op te trekken enzo. Meer een probleem voor autostad Rotterdam. Uiteindelijke handhaving zal vast niet op lawaai zijn, dat is vooral iets om de camera’s op aan te laten slaan. Een betrouwbare indicator.

    Bij mijn weten kan je alleen handhaven op het geluid van motorfietsen bij een heterdaadje. Dat is arbeidsintensief en er is altijd een tekort aan handhavers in Amsterdam.

    Ondertussen maakt Amsterdam de binnenstad een aantrekkelijke toeristische bestemming voor motorfietsers. Je kan zo namelijk van ver komen over de snelweg en in de stad toch overal gratis parkeren met je motorfiets. Geen enkel ander vervoermiddel kan dat!

    Juist de bezoekers misdragen zich, zo kennen we ze.

    Kortom, zet niet in op een lawaaiflitser maar op betaald parkeren (niet op de stoep) voor alle gemotoriseerde tweewielers. Dat lost tegelijk ook wat andere problemen op.

  4. Corine de Laat schreef:

    Het is goed toeven aan het water en de Nassaukade.
    Mijn hart is het daar niet mee eens en slaat regelmatig op hol als er weer een stoet motorrijders langskomt en bij het stoplicht laat horen hoe stoer ze denken te zijn.
    Harteloze figuren die motorrijders, wetend dat ze toch niet gepakt worden!
    Handhaving en snelheidsbeperking zou hier gepast zijn, temeer daar het autoverkeer door de drukte toch al niet harder dan 30 kilometer kan rijden