Fietsersgedrag

Print Friendly, PDF & Email

Deze foto op de Herengracht is in 2017 gemaakt. Inmiddels heeft de gemeente daar auto-parkeerplaatsen ingericht voor fiets-parkeren.

Dat de voetgangers steeds meer in het gedrang komen is bekend. De trottoirs vertonen steeds meer achterstallig onderhoud, hobbels, kuilen, kapotte klinkers en tegels. Afvalbakken en verkeersborden die vele centimeters vanaf de stoeprand staan en dan ook mooi dienen als fietssteunen, het uitwaaieren van terrassen waar nauwelijks handhaving op is: er blijft weinig trottoirruimte over.

Hoe rolstoelrijders, voetgangers met rollators, kinderwagens, boodschappenkarren, ja zelfs rolkoffers zich moeten verplaatsen, elkaar kunnen passeren, het wordt steeds moeilijker.

Fietsparkeren
En dan de fietsers. Je fietst naar je werk, en je kunt je fiets er niet kwijt. Je gaat boodschappen doen en alle winkeliers hebben een sticker op het raam: hier geen fietsen plaatsen. Dus staan alle fietsen bij de zeldzame winkel die niet zo’n sticker heeft. Dus kan er geen voetganger meer langs. Het gaat niet vanzelf over, er komen steeds meer fietsers bij. Of men massaal aan deelfietsen wil gaan is maar de vraag: voor het woon-werkverkeer heb je toch echt allemaal tegelijk een fiets nodig.

Waarom gebruik je een fiets? Onder andere om jezelf en bagage (zware boodschappen, kleine kinderen enz.) te vervoeren. Te zwaar of onhandig om daar een eind mee te lopen. Een fiets parkeer je dus dichtbij. Een grote fietsenstalling op 300 m. afstand is onpraktisch. Gemeente: koop toeristenwinkels op en maak er fietsenstallingen van.

Gedrag
Maar wat toch echt niet nodig is, is het gedrag van helaas veel fietsers. Fiets (of scooter!) dwars op de stoep zetten. Zich niets aantrekken van zebrapaden, van mensen die willen oversteken. Is daar iets aan te doen? Wie het weet mag het zeggen. In de tussentijd groeit de ergernis.

 

Brief van een bewoner
Ik erger me wild aan het niet handhaven van regels in mijn buurt. Zelfs als de politie in de Leidsestraat rijdt zeggen ze niets tegen fietsers; zelfs niet als ik aangereden wordt; dat kan toch niet. Het is dan ook niet verwonderlijk als ik er zelf iets van zeg dat ik op zijn best een smalend lachje krijg.

Op mijn stoep kan ik vaak niet lopen door het aantal fietsen, moet ik op de weg met alle gevolgen van dien. Kunnen fietsen ook niet net als auto’s ver buiten de stad getransporteerd worden als ze fout staan. Rücksichtslos, dan houdt het toch snel op. Kijk eens voor het Barlaeus, ben er gisterochtend gevallen. Die fietsen kunnen toch op de boten. Waarom worden de verkeerd geplaatste fietsen niet gewoon weggehaald. Dit wangedrag toestaan, maakt de samenleving onleefbaar.

Het heeft geen enkele zin om te denken dat je gelijk hebt, als een torpedo komen bakfietsen op je af en ik weet dat ik niet sterker ben, dus ik pas me aan. Het kan toch niet.
waarom kan er niet gehandhaafd worden.

Als ik op de fiets van huis via de museumbrug onder het rijks door wil gaan en het stoplicht staat op groen, komen (bak)fietsers eerst van links van de Weteringschans en dan van rechts van de Stadhouderskade als torpedo’s op me af. het heeft geen zin mijn recht op te eisen, want hier geldt het recht van de sterkste.

Het kan gewoon niet en ik begrijp niet dat er niet wordt ingegrepen. Ik overleef het wel, want ben in Amsterdam geboren, maar begin wel bang te worden door dit geweld en nul handhaving. Dit zijn grotendeels gewoon autochtone Nederlanders en zeker geen toeristen, want die vallen meestal van hun fiets.

Vriendelijke groeten,
(naam bekend bij d’Oude Stadt)

8 reacties

  1. Myriam Corzilius schreef:

    Als voorzitter van Stichting Fietscultuur.NL, kan ik me goed in alle ergenis over het fietsparkeren op stoepen verplaatsen, ik woon immers ook in Amsterdam.En daar heeft het fietsgebruik een grote vluchtgenomen de afgelopen 40 jaar, dat is goed voor gezondheid en lucht van de stad en de fietsers. Helaas heeft de Gemeente voor wat betreft de parkeervoorzieningen pas de laatste 10 jaar serieuze maatregelen genomen, en is begonnen met extra fietsen stallingen te bouwen en op straat meer ruimte voor fietsparkeren vrij te maken, dit bleid wordt nu ook stevig doorgezet. Maar er zijn nog steeds structureel te weinig fietsparkeerplekken, die geen overlast veroorzaken, in de stad.. Bovendien zijn fietsers gewend om overal hun fiets neer te kunnen en mogen stallen. VEEL meer en beter sociaal fiets en fietsparkeer-gedrag is gezien de hoeveelheid fietsers, voetgangers en drukte in de stad, vandaag e dag dan ook absoluut noodzaak en wenselijk .Er is nu door de Gemeente Amsterdam een beleid ingezet om fietsen weg te knippen op de Rode Loper en de uitgaanspleinen. Ik ga daar alleen mee akkoord als er voldoende alternatieve fietsparkeerplekken worden geboden. Daar is dus nog behoorlijk werk aan de winkel..Persoonlijk kan ik niet in het centrum meer fietsparkeerplekken creeeren , maar ik zal me zeker inzetten voor een beter en socialer fietsgedrag en voor verantwoord parkeergedrag van de fietsers in ons toch nog steeds mooie Amsterdam.
    met groet.

  2. Anita Mizrahi schreef:

    Ja wij moesten allemaal uit de auto.Nu dus van de fiets. Gaat er nou nergens een bel rinkelen? Geef toeristen bij aankomst in Nederland een flyer waarop duidelijk staat beschreven waar ze moetrn lopen,op de stoep dus, en niet op een fiets stappen als ze dat niet gewend zijn. En zeker niet op hun snartphone al rijdend kijken.O ja en goed uitkijken als ze oversteken.

  3. Wijkcentrum d'Oude Stadt schreef:

    Ja, wij kennen de stoepen daar. De sport stoepband lopen is daar uitgevonden. En de mooie brug over de Kloveniersburgwal ook een drama. Blijven klagen, blijven klagen. Vraag uw buren om hetzelfde te toen.

    Er bestaan stoeptegels met parkeerverbod voor fietsen. Stuur een verzoek naar de gebiedsmakelaar. Voor Nieuwmarkt- en Waterloopleinbuurt is dat:
    Marije Willems
    06 1853 1510
    ma­rije.wil­lems@am­ster­dam.nl

  4. J.J.Jongsma schreef:

    Kan er geen verbod voor plaatsen van fietsen op de stoep waar de breedte van kleiner of gelijk is aan een bepaalde maat geen fietsen geplaatst kunnen worden.
    Als voorbeeld de Staalstraat als er fietsen op deze smalle stoep worden neergezet dan moet de voetgangers (en met de duizenden toeristen zijn dat er niet weinig)over de weg en die blijven daar dan ook lopen en alle gevolgen van die hard ridende brommers er doorheen fietsers rijden wandelaars aan enz.
    Dus een verkeersbord ge3en foitsen op deze stoep met handhaving graag.

  5. H.J. Smeets schreef:

    De hier beschreven ergernis over het rij- en parkeergedrag van fietsers deel ik volledig. De leefbaarheid van de wijk lijdt hier sterk onder.
    Als voetganger probeer ik de Kerkstraat al zoveel mogelijk te vermijden, en dat terwijl ik in de Kerkstraat woon….
    Succes met de acties hiertegen.

    • Wijkcentrum d'Oude Stadt schreef:

      Het wijkcentrum woont nu ook in de Kerkstraat, wij proberen het binnen toegankelijk te maken voor minder mobiele mensen. Je vraagt je soms wel af waarvoor je het doet. Zijn die mensen eigenlijk wel in staat om bij onze voordeur te komen?

  6. ReindeR Rustema schreef:

    “Gemeente: koop toeristenwinkels op en maak er fietsenstallingen van.” Heh? De gemeente is al in het bezit van de autoparkeerplaatsen. Het ligt toch meer voor de hand daar fietsparkeerplaatsen van te maken?

    Waarom staan die vuilnisbakken in de weg op de stoep? Omdat de rijbaan breed genoeg moet blijven voor auto’s. Als het een fietspad wordt, worden de stoepen breder en past het beter.

    Veel verkeersborden zijn er om automobilisten te disciplineren. In een voetgangersgebied staan ze veel minder in de weg omdat er minder van zijn.

    De echt problematische obstakels op de stoep zijn geparkeerde auto’s, al dan niet met RVV-ontheffing. Dan moet je als voetganger echt de rijbaan op. Fietsers kunnen je niet moeilijk ruimte geven als je achter zo’n bestelbus vandaan stapt omdat ze rechts willen houden omdat ze zelf door een taxi ingehaald worden.

    Het is juist schandalig dat voetganger en fietser in gevecht met elkaar worden gebracht door de auto terwijl ze samen de zwakkeren in het verkeer zijn. In de rest van de wereld moeten we samen ook vaak het trottoir delen, wees blij dat het zo erg niet is.

    Maak ruimte voor die fietsers en dan is het ook mogelijk te beginnen met handhaving. Kijk naar gebieden zoals het Stationseiland waar gehandhaafd wordt. Dat kan omdat er stallingsruimte en ruimte is. Niet verbazend misschien, maar er staan daar geen auto’s geparkeerd. Daar begint het mee!

    • Loes schreef:

      Het is een illusie te denken dat er geen ruimte voor auto’s hoeft te zijn in woonbuurten. Als je een nieuwe wasmachine koopt wil je die in je huis afgeleverd hebben, niet twee straten verder. De mantelzorger die te ver woont om op de fiets te komen en geen tijd heeft om er met drie-keer-overstappen-ov en dan nog een stuk lopen te komen.

      Op de Nieuwmarkt is een jaar of wat geleden een paaltjespilot geweest, er mochten aan de westkant geen auto’s meer rijden. Mooie gedachte maar die auto’s stopten wel altijd als iemand wilde oversteken, ze reden er ook niet snel. Toen kwam er een paaltje en toen werd het opeens een tweerichtingen racebaan voor fietsers. Pilot gelukkig (om andere redenen)mislukt.
      Kort geleden kwamen er zebra’s, de auto’s stoppen nog steeds, de fietsers racen om de auto’s heen.

      Fietsparkeerplekken: er zijn in de stad, ook in de binnenstad, prachtig brede trottoirs, maar daar staan terrassen. Die ook weer heel veel fietsen aantrekken. Daar wordt bij horecavergunningen geen rekening gehouden.