Gepland

Alcoholverbod openbare ruimte

Print Friendly, PDF & Email

toeristenvreugde: 12 blikjes voor 5.45

Een ingezonden brief:
Elke donderdag, vrijdag en zaterdagavond is het duidelijk te zien; de Wallen bezwijken onder het toerisme. De straten zijn propvol. Even snel een boodschap doen kan niet meer. Het gaat allemaal stapje voor stapje. Er is te weinig ruimte. Alsof het nog niet allemaal genoeg is lijkt het meer op een open kroeg in plaats van een historische binnenstad. Met hun supermarkt biertje lopen honderden dronken toeristen schreeuwend en zingend door de buurt. Een tikkende tijdbom. En de verwachting is dat het aantal toeristen nog gaat verdubbelen.

Dit weekend ontplofte een kleine bom.  De bierstuntprijzen van Albert Heijn zijn bij veel bewoners én horeca ondernemers niet goed gevallen.  Voor maar 5,45 euro koop je maar liefst 12 blikjes bier!  Daar kan geen enkele kroeg mee concurreren. Het gevolg is omzetverlies voor de horeca, lege kroegen en volle straten met dronken  overlast gevend publiek die eigenlijk in een kroeg horen te zitten. Het trekt ook nog eens armlastige toeristen aan.

Er is in het centrum een verbod om op straat alcohol te nuttigen. De handhaving daarvan is een lachertje. Dat is duidelijk te zien.  Daarom mijn voorstel om het alcoholverbod in de openbare ruimte streng te handhaven. Helemaal niet meer gedogen. Toeristen er op wijzen via flyers, lichtkranten etcetera. De omzet in de horeca zal dan stijgen. Flink stijgen.  Die stijging kan dan gezien worden als compensatie voor een andere maatregel, namelijk meer ruimte voor de voetgangers. Dat kan alleen als de terrassen worden beperkt. De vrije ruimte voor de voetgangers moet minimaal van 1,5 meter naar 2 meter en op termijn naar 2,30 meter.

De gevolgen van deze maatregelen:  minder overlast, meer omzet voor de horeca, een betere doorstroming voor voetgang en meer meer veiligheid. Heel eenvoudig en snel te realiseren. Het kan al ingevoerd worden met ingang van 1 juli aanstaande. Als de politiek maar wil….

Amsterdam 3 juni 2018
Een buurtbewoner

Naschrift:
Wijkcentrum d’Oude Stadt staat hier helemaal achter. Voorlichting en handhaving. Flyers in alle hotels en B&B.

En, handhavers en politiemensen: val alstublieft niet de mensen lastig die voor hun eigen huis rustig iets drinken met vriend of buur. Dat is onderdeel van sociale cohesie, en die is door de grote drukte in hun buurt aan het verdwijnen. Deze bewoners zijn ook de ogen en oren van de buurt.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>